یک داروی جدید از آسیب های کبدی، چاقی و عدم تحمل گلوکز در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، جلوگیری کرد

20  ژانویه 2020- محققان دارویی را تولید نموده اند که ژن اصلی درگیر در متابولیسم چربی و گلوكز را هدف قرار می دهد. موشهای دریافت کننده ی این داروی جدید توانستند رژیم غذایی پرچرب (شامل 60٪ چربی از گوشت گاو) را بدون ایجاد آسیب قابل توجه كبدی، چاق شدن و یا مختل شدن متابولیسم گلوكز تحمل كنند، این تحقیق توسط محققان مرکز جامع سرطان جورجتاون لومباردی در 20 ژانویه در Cell Death and Differentiation منتشر شد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی یا همان NAFLD می تواند به یک بیماری جدی معروف به نام استئاتوهپاتیت التهابی[1] یا NASH پیشرفت کند، این بیماری می تواند به التهاب مزمن، اسکار کبد و سیروز و در نهایت به کارسینوم کبدی منجر شود. البته NAFLD در مراحل اولیه با کاهش وزن و تنظیمات رژیم غذایی قابل معکوس شدن است، اما در مراحل بعدی قابل بازگشت نیست.

هیچ درمانی استانداردی برای NASH وجود ندارد، اگرچه داروهای بسیاری در آزمایشات بالینی در حال ارزیابی هستند. محققان در جورج تاون به دلیل وضعیت همه گیری این بیماری کبدی، مولکول کوچکی را تولید کردند که بتواند فعالیت ژن کلیدی Slc25a1 را مهار کند، فرضیه آنها اینست که این ژن نقش مهمی در بیماری کبد چرب دارد.

دکتر Avantaggiati گفت: وقتی ما فكر می كنیم كه حدود 25 درصد از بزرگسالان به NAFLD مبتلا هستند، تحقیقات ما فوریت خاصی به خود می گیرد. علاوه بر این، در حالی که می توان NAFLD را با تنظیمات رژیم غذایی معکوس کرد، دشوار است که این افراد دستخوش تغییرات چشمگیر در سبک زندگی شوند و این یک چالش برای متوقف کردن پیشرفت NAFLD به NASH است.

یكی از اقدامات كلیدی محققان، تجویز داروی جدید CTPI-2 بود. به عنوان یك درمان پیشگیری كننده در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب قبل ازNASH ، تغذیه می شدند یا به عنوان یك درمان برگشتی در موش هایی كه آسیب قابل توجهی به كبد آنها رسیده است. این کاربرد دوم، همان چیزی است که افرادی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند، به آن نیاز دارند. تجویز CTPI-2 در مقایسه با موشهایی که این دارو را دریافت نمی کردند، تقریباً به طور کامل توانست از بروز NASH و چاقی در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، جلوگیری کند. در مراحل بعدی بیماریCTPI-2 ، همچنین آسیب کبدی را معکوس کرد و باعث کاهش وزن و ترمیم پروفایل متابولیکی گلوکز گردید.

دکترAvantaggiati  گفت: این نتایج کاملاً چشمگیر هستند زیرا کبد اکثر موش هایی که CTPI-2 را دریافت کرده بودند تقریباً شبیه کبد طبیعی سایر موشهایی بود که با رژیم معمولی تغذیه می شدند.علاوه بر اینCTPI-2 ، متابولیسم گلوکز را به حالت عادی بازگرداند؛ این نتایج ما را به سمت این فرضیه سوق می دهد که این دارو همچنین می تواند کاربردهایی در درمان دیابت داشته باشد، اما این جنبه به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

برای تأیید یافته های این تحقیق، محققان یک موش اصلاح شده ی ژنتیکی باSlc25a1 غیرفعال در کبد پرورش دادند. موشهایی با ژن غیرفعال Slc25a1 تا حدی از بیماری کبد چرب محافظت شدند، گویی که با CTPI-2 تحت درمان قرار گرفته اند، این نتیجه تأیید اهمیت این ژن در آسیب کبدی ناشی از رژیم غذایی پرچرب است.

دکترAvantaggiati  گفت: ما ثابت كردیم كه CTPI-2 دارای فعالیت ضد التهابی است، همچنین فعالیت ضد توموری در برابر انواع مختلفی از سرطانها دارد. ما اکنون باید تشخیص دهیم كه آیا CTPI-2 همچنین می تواند پیشرفت کارسینوم کبدی را کاهش دهد؟

منبع:

Cell Death and Differentiation. doi.org/10.1038/s41418-020-0491-6.

https://www.news-medical.net/news/20200120/Novel-drug-inhibits-liver-damage-obesity-and-glucose-intolerance-in-mice-fed-with-high-fat-diet.aspx

 



[1]inflammatory steatohepatitis